Bandenlabel nieuw
Bandenlabel mobiel

Welke bandenmaat zoek je?

Welke bandenmaat zoek je?

* Verplicht veld

  • * Verplicht veld
  • * Verplicht veld
  • * Verplicht veld

Bandenlabel

Vanaf 1 november 2012 heeft elke nieuwe band een bandenlabel met meer informatie over de band. Op het label van de band staan drie waarden: brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissie. Het bandenlabel is opgesteld volgens Europese wetgeving met strikt vastgestelde testmethodes om de waarden van het label vast te kunnen stellen. Het doel van deze wetgeving is om de veiligheid op de weg te verbeteren en de nadelige gevolgen van auto’s op het milieu te verminderen. 

Nieuw bandenlabel vanaf 1 mei 2021

Op 1 mei 2021 is een nieuw Europees bandenlabel geïntroduceerd. De drie waarden van het oude bandenlabel (brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissie) staan hier nog steeds op, maar de indeling is gewijzigd. Daarnaast is er informatie toegevoegd op het label. Op deze pagina vind je welke informatie allemaal op het nieuwe bandenlabel te vinden is.

Het nieuwe bandenlabel per 1 mei 2021

Bandenlabel 1 mei 2021

QR-code

Op elk label is een QR-code te vinden. Deze QR-code verwijst naar de specifieke productinformatie over de band in een Europese database. De informatie in deze database komt van de bandenfabrikanten.

QR code

Productinformatie

Bovenaan op het label is te vinden welk merk, type en maat band het is. Zo weet je precies om welke band het gaat. 

Tyre type identifier

Brandstofefficiëntie

De brandstofefficiëntie heeft betrekking op de rolweerstand van een band. Rolweerstand is de kracht waarmee een band de rotatie tegengaat. Hoe hoger de rolweerstand van een band, des te harder de motor van een auto moet draaien om de auto te laten rijden. Gemiddeld kost de rolweerstand ongeveer 20% van de energie die nodig is om een personenauto te laten rijden. Dit staat gelijk aan 20% van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. De klassen lopen van A tot E, waarbij A de hoogste klasse aangeeft en dus de laagste rolweerstand op de weg heeft.

Brandstofefficientie

Grip op nat wegdek

Het tweede criterium op het label is de grip op nat wegdek. Dit criterium heeft tot doel om de veiligheid op de weg te verbeteren. De klassen lopen van A tot E, waarbij A de hoogste klasse aangeeft en dus de kortste remweg op nat wegdek heeft. Een klasse A of een klasse E personenwagenband kan tot 18 meter verschil in remweg op nat wegdek geven bij een snelheid van 80 km/uur. Dit komt neer op 30% van de remafstand en is gelijk aan de lengte van meer dan 4 auto’s!

Grip op nat wegdek

Rolgeluidemissie

Het derde criterium op een label van een band is het afrolgeluid dat gemeten wordt buiten de auto. Dit criterium is opgenomen in het label om geluidsoverlast terug te dringen. Bij een snelheid hoger dan 50 km/uur komt het geluid van de banden boven het geluid van de motor uit. Eerder werd de rolgeluidemissie ingedeeld in categorieën van 1, 2 of 3 streepjes. Nu worden de categorieën A, B en C gebruikt, en staat het afrolgeluid in dB op het label vermeld. 

Rolgeluidemissie

Sneeuwvloksymbool

Als een band geschikt is voor winterse omstandigheden, staat dit op het label vermeld met het zogenaamde 3PMSF symbool, wat staat voor three peak mountain snow flake. Als een band geschikt is om te rijden op ijs, staat er een ijsberg op de band. Dit is voor banden die in Nederland worden verkocht echter niet van toepassing. 

Sneeuwvloksymbool