Welke bandenmaat zoek je?

Welke bandenmaat zoek je?

* Verplicht veld

 
  • * Verplicht veld
  • * Verplicht veld
  • * Verplicht veld

Bandenlabel

Vanaf 1 november 2012 heeft elke nieuwe band een bandenlabel met meer informatie over de band. Op het label van de band staan drie waarden:

- Brandstofefficiëntie
- Grip op nat wegdek
- Rolgeluidemissie

Het bandenlabel is opgesteld volgens Europese wetgeving met strikt vastgestelde testmethodes om de waarden van het label vast te kunnen stellen. Het doel van deze wetgeving is om de veiligheid op de weg te verbeteren en de nadelige gevolgen van auto’s op het milieu te verminderen. 

Brandstofefficiëntie

De brandstofefficiëntie heeft betrekking op de rolweerstand van een band. De klassen lopen van A tot G, waarbij A de hoogste klasse aangeeft en dus de laagste rolweerstand op de weg heeft.

Rolweerstand

Rolweerstand is de kracht waarmee een band de rotatie tegengaat. Hoe hoger de rolweerstand van een band, des te harder de motor van een auto moet draaien om de auto te laten rijden. Gemiddeld kost de rolweerstand ongeveer 20% van de energie die nodig is om een personenauto te laten rijden. Dit staat gelijk aan 20% van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

Grip op nat wegdek

Het tweede criterium op het label is de grip op nat wegdek. Dit criterium heeft tot doel om de veiligheid op de weg te verbeteren. De klassen lopen van A tot F, waarbij A de hoogste klasse aangeeft en dus de kortste remweg op nat wegdek heeft. Klassen “D” en “G” worden niet gebruikt voor passagiersvoertuigen.

Grip op nat wegdek in beeld

Een klasse A of een klasse F personenwagenband kan tot 18 meter verschil in remweg op nat wegdek geven bij een snelheid van 80 km/uur. Dit komt neer op 30% van de remafstand en is gelijk aan de lengte van meer dan 4 auto’s!

Remweg op nat wegdek in beeld

Rolgeluidemissie

Het laatste criterium op een label van een band is het afrolgeluid dat gemeten wordt buiten de auto. Dit criterium is opgenomen in het label om geluidsoverlast terug te dringen. Bij een snelheid hoger dan 50 km/uur komt het geluid van de banden boven het geluid van de motor uit. 

Europese regelgeving

In november 2016 is het label herzien. Het wettelijk toegestane afrolgeluid van een autoband is hiermee verlaagd.

3 zwarte geluidsgolven


3 zwarte geluidsgolven: Vanaf november 2016 is deze geluidshinder niet meer toegestaan voor nieuwe banden.

2 zwarte geluidsgolven


2 zwarte geluidsgolven: Vanaf november 2016 is dit de maximaal toegestane geluidsnorm.

1 zwarte geluidsgolf


1 zwarte geluidsgolf: Dit is een lager afrolgeluid dan de maximaal toegestane geluidsnorm.