Zakelijk

Geschiedenis

Geschiedenis van Euromaster

 

Europa

EUROMASTER is één van de belangrijkste Europese spelers op de banden- en onderhoudsmarkt. Het merk en de keten zijn gegroeid vanuit een lange traditie.

 

Eind jaren 60 ontstond het ATS netwerk (later ATS Euromaster) in Groot-Brittannië. Rond 1990 startte de acquisitie van bandenspecialisten in diverse Europese landen. In 1991 ontstond het merk EUROMASTER.

 

In 2003 volgde een aanzienlijke geografische expansie met de integratie van Viborg, met meer dan 500 vestigingen een belangrijke speler in Noord-Europa.

 

Tussen 2004 en 2008 groeide het Euromaster netwerk in Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje en Zweden; in 2009 gevolgd door Roemenië en Polen en in 2010 Noorwegen en Italië.

 

In 2010/2011 breidden Duitsland en Spanje hun franchisenetwerk uit met ruim 500 vestigingen van onder andere de groep Servirueda en Rodi.

 

In 2013 startte Euromaster de transformatie van bandenspecialist naar banden én voertuigonderhoud.

 

Op dit moment is Euromaster aanwezig in 17 Europese landen met ruim 2.300 vestigingen.

 

Nederland

 

EUROMASTER Nederland ontstond in 1991 uit vijf bandenspecialisten: Ster Bandenservice, Vulcano, Huisman, Keizer en De Jonge Banden. In 2003 volgde Viborg, waardoor het vestigingennetwerk verdubbelde.

 

Zakelijke markt

De expertise van Euromaster is geworteld in de truck markt. Euromaster levert maatwerk en is dé betrouwbare bandenpartner voor bedrijven met 1 tot meer dan 1.000 voertuigen.

 

Leaserijders

Aanvankelijk gespecialiseerd in bandenservice voor transportbedrijven, industrie, agro en grondverzet met een klein aandeel in de particuliere markt, ontwikkelde de derde pijler van Euromaster – de leasemarkt – zich in razend tempo na de nieuwe wetgeving omtrent winterbanden in Duitsland.

 

In 2007 kwam de eerste leasemaatschappij – Business Lease – onder contract. Inmiddels is Euromaster uitgegroeid tot de belangrijkste partner voor vrijwel alle Nederlandse leasemaatschappijen. Circa 120.000 bandenwissels worden jaarlijks uitgevoerd in het voor- en najaar voor leaserijders. Om de wisselseizoenen te reguleren, ontwikkelde Euromaster een e-booking systeem in 2008. En in 2012 waren alle vestigingen aangesloten op een contactcenter.

 

Particuliere markt

In 2011 volgde Euromaster de maatschappelijke ontwikkelingen met de start van de Euromaster Webwinkel. Sinds 2011 groeit de omzet van online aankopen elk jaar. Het online assortiment aan producten en diensten wordt voortdurend uitgebreid. Het aanbieden van voertuigonderhoud behoorde tot enkele jaren geleden niet tot onze core business. Na een periode van investeren in kennis, kunde en apparatuur zijn wij sinds 2013 in staat onszelf te profileren als full-service garagebedrijf in banden en onderhoud.

 

Franchise formule

In 2013 startte Euromaster Nederland met haar nieuwe franchise formule. Op dit moment hebben zich 8 franchisenemers aangesloten bij het Euromaster netwerk. Eind 2016 is dit aantal naar verwachting verdubbeld.