Zakelijk

Wat zegt de kleur van je auto over jou?

Er rijden in Nederland allerlei verschillende kleuren auto's rond en als men eenmaal een kleur heeft gekozen, dan verandert de auto meestal niet meer van kleur tijdens zijn bestaan. Maar welke kleuren zijn nu het populairst? En wat zegt de gekozen kleur eigenlijk over jou als bestuurder?

In 2011 was zwart nog de meest populaire kleur in Nederland. Buiten Europa is zwart inmiddels van de troon gestoten door wit en zilver. Dit is vooral te danken aan de toenemende populariteit in warme landen als Zuid-Afrika en Zuid-Amerika, waar zwart logisch gezien niet de meest favoriete kleur is. Daarnaast is de witte trend ook in Noord-Amerika gaande.

De wereldwijde top tien ziet er volgens DuPont inmiddels zo uit:
1. Wit/parelwit en zilver - elk 22%
2. Zwart/zwart effect - 20%
3. Grijs - 13%
4. Rood - 7%
5. Blauw - 6%
6. Bruin/beige - 5%
7. Groen - 2%
8. Geel/goud - 1%
9. Overige - 2%

Maar wat zegt een kleur nou eigenlijk over de eigenaar?

Kleuren en betekenissen
Volgens de kleurenpsychologie hebben alle kleuren een eigen betekenis. De kleur van een auto zegt dus ook iets over de associaties die men erbij krijgt en dat zegt wel weer iets over de eigenaar. Iemand met een volledig gouden auto heeft waarschijnlijk een iets meer uitgesproken karakter dan iemand die een vrij casual grijze auto.

Warme kleuren


Wat zegt een kleur over jou? - EuromasterWarme kleuren zijn bijvoorbeeld rood, oranje, geel en roze. Deze kleuren zijn vrij opvallend en hebben ieder een eigen karakter.

Roze is een kleur waar eigenlijk alleen Barbie (of Paris Hilton) zich echt in thuis voelt. Omdat deze kleur zo opvalt is het niet zo gek dat het, evenals oranje en geel, niet populair is bij autodieven. Het risico van diefstal is bij een auto met een populairdere kleur als blauw of zilver/grijs bijna 40% hoger.

In Groot-Brittannië zijn er daarom inmiddels ook autoverzekeringen die premieverschillen per kleur hanteren. Dit verschil komt omdat dieven ook rekening houden met vraag en aanbod en een roze auto is nu eenmalig lastig om door te verkopen.

Rood is een wat meer gebruikelijke kleur en staat voor passie en liefde, maar ook voor agressie en snelheid, twee eigenschappen die in het verkeer niet vaak als positief worden ervaren. Bijkomstig nadeel is dat rode lak vaak snel verkleurt.

Geel is een vrij zeldzame kleur in de autowereld, waarschijnlijk door de opvallende verschijning. Het staat voor humor en vrolijkheid, maar ook voor jaloezie en waarschuwing.

Oranje zit een beetje tussen beide kleuren in. Echter worden weinig auto's in deze kleur afgeleverd, ondanks dat het staat voor enthousiasme, creativiteit en onafhankelijkheid. Dat je met een oranje auto in Nederland na een teleurstellend EK een beetje voor schut loopt is wellicht een reden dat de kleur niet erg populair is.

Koude kleuren
Koude kleuren komen wat vaker voor dan warme kleuren, omdat ze in principe wat minder opvallend zijn. Koude kleuren zijn blauw, groen en paars. Blauw is met 6% de meest populaire kleur hiervan, groen was in de jaren negentig een populaire kleur, maar is tegenwoordig met 2% behoorlijk uit de mode.

Blauw staat voor rust, vrijheid en betrouwbaarheid, eigenschappen die goed passen bij een fijne auto en bestuurder. Groen is een kleur die past bij natuur, beheersing en puurheid.

Paars is de meest opvallende kleur van de koele kleuren en is daarom ook de minst populaire kleur. Het wordt geassocieerd met spiritualiteit, arrogantie en luxe.

Neutrale kleuren
Neutrale kleuren zijn de meest populaire autokleuren. Zwart, grijs/zilver, bruin en wit zijn neutrale kleuren. Ze vallen weinig op en passen bij een wat ingetogen karakter. Daarnaast zijn het ook de meest zakelijke kleuren.

Zwart, de meest populaire autokleur in Europa, heeft als eigenschappen dat het een sterke, formele, machtige kleur is. Nadeel van zwart is dat je auto bij een goede zomerdag al snel verandert in een bakoven, vandaar dat de kleur in Noord-Europa ook populairder is dan in Zuid-Europa.

Grijs is wellicht de meest zakelijk kleur, het staat voor veilig, bescheiden en duurzaam, eigenschappen die vaak erg gewaardeerd worden in een auto of een zakenpartner.

Wit staat voor zuiverheid, vrede en steriliteit. En behalve dat het erg populair is bij oliesjeiks, is het ook in Europa een steeds populairdere kleur. Groot nadeel van wit is dat het (net als bij kleding) binnen de kortste keren smerig is. Het is dus niet aan te raden om een witte auto te kopen als je het vervelend vindt om elke week even langs de wasstraat te moeten.

Bruin is een autokleur die in de jaren zeventig erg populair was, maar inmiddels nog maar 5% van de markt omvat. Trendwatchers waarschuwen echter dat bruin wel eens de kleur van 2012 kan worden. Een vierde van de verkochte Volkswagens Passat is tegenwoordig bruin en ook de Opel Insignia en de Alfa Mito doen het erg goed in deze kleur. De kleur past bij comfort, sensualiteit en stabiliteit. En vooral die stabiliteit is in deze tijden van crisis wellicht erg welkom.

Dus welke kleur u ook kiest voor uw nieuwe auto, bedenk goed wat u met de auto wilt uitstralen en of de kleur die u kiest over 10 jaar nog steeds zo mooi en modieus is als nu.

(bron: autotreffen.nl)