Zakelijk

Staat personenwagenbanden nog altijd zorgwekkend

Leiden, 16 juli 2013 – Vereniging VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche, heeft het onderzoek van oktober 2012 naar de staat van personenwagenbanden in Nederland in juni 2013 herhaald. De resultaten zijn nog steeds verontrustend.

In oktober 2012 heeft VACO een onderzoek gedaan naar de staat van personenwagenbanden in Nederland. De resultaten waren verontrustend en een nieuw onderzoek moest aangeven of er verandering is gekomen in deze situatie. “De status van de personenwagenbanden blijkt min of meer gelijk te zijn gebleven”, vertelt Edwin Brinksma, Branchemanager bij Vereniging VACO. “Op sommige punten is wel enige vooruitgang te constateren, maar op andere punten is de situatie weer verslechterd.”

Resultaten

Uit de representatieve steekproef onder 1.500 voertuigen blijkt dat 41% van de personenwagens ten minste één band heeft met een onregelmatigheidsslijtage of een vorm van schade; hetzelfde als eind 2012. Bij 9% van de voertuigen zijn een of meer banden zo slecht, dat ze de veiligheid van de bestuurder en de andere weggebruikers in gevaar brengen. Eind vorig jaar was dat nog 10%. Brinksma: Het is mooi dat dit percentage iets is gedaald, maar in absolute zin zijn er nog steeds 730.000 personenwagens die een gevaar zijn op de weg. Dat is beslist te veel. Er moet echt iets gebeuren om de verkeersveiligheid zeker te stellen.”

Bandenschades

22% van de onderzochte personenwagens rijdt met minimaal één band met een bepaalde schade. Het gaat dan voornamelijk om een geschuurde zijwand doordat ergens tegenaan is gereden en om andere beschadigingen in de zijwand van de band of van het wiel. Ook zijn vervormingen geconstateerd, beschadigingen als gevolg van rijden op een lege band, beschadigingen door foute montage en perforaties en sneeën in het loopvlak. In november 2012 was dit bij 25% van de personenwagens het geval, dus ook hier is een kleine verbetering zichtbaar. Het gaat echter wel nog steeds om bijna 1,8 miljoen auto’s met ten minste één beschadigde band.

Onregelmatige slijtage

Voorts blijkt uit het onderzoek dat bij bijna 10% van de personenwagens minimaal één band een onregelmatig slijtagepatroon vertoont. Dat was 8,1%. Het gaat hier dan vooral om slijtage in het midden van het loopvlak of aan een of beide schouders. “Zulke slijtages vertellen dat iets niet in orde is”, legt Brinksma uit. “Het kan zijn dat met onderspanning is gereden, maar ook dat de bestuurder een ‘te sportieve rijstijl’ vertoont. Andere oorzaken zijn ook mogelijk. Denk aan onbalans in de band-wielcombinatie of technische mankementen, zoals versleten schokdempers, te veel speling op de wiellagers, of een niet correct werkende ABS. In veel gevallen zal ook blijken dat de auto moet worden uitgelijnd.”

In overtreding

Zorgwekkend is dat nog steeds 3,1% van de personenwagens in de steekproef op banden staat met minder dan de wettelijk voorgeschreven minimumprofieldiepte van 1,6 mm. De bestuurders van deze auto’s zijn in overtreding. In totaal gaat het om iets meer dan 250.000 voertuigen in Nederland. “Gelukkig is dit aantal iets afgenomen, in 2012 ging het nog om 4% van de personenwagens”, vertelt Brinksma. “Maar op dit punt blijft de verkeersveiligheid heel serieus in het geding: we hebben nu een droge periode achter de rug en vroeg of laat gaat het weer regenen. Na een periode van droogte is de weg na een eerste bui vaak extra glad door stof en zand. Banden met weinig profieldiepte kunnen dan voor zeer gevaarlijke situaties zorgen. Helaas is de automobilist zich nog steeds onvoldoende bewust dat de wettelijke minimumprofieldiepte 1,6 mm is. Uit recent onderzoek van Achmea blijkt dat maar 13% van de automobilisten de correcte minimumprofieldiepte weet voor zomerbanden. Voor winterbanden is dat slechts 6%.”

Winterbanden

“Bij het onderzoek is ook gekeken naar het type band waarop de automobilist rijdt”, vervolgt Brinksma. “We vonden het bijzonder om te constateren dat in juni nog 5%, dat zijn 407.000 personenwagens, op winterbanden rijden. Overigens reed ook nog eens 1,4% op banden voor verschillende seizoenen, dus op een combinatie van zomer-, winter- en allseasonbanden. Bijna 114.000 bestuurders rijden dus op banden waarvan de seizoensgebondenheid verschilt.”

Oorzaken

Er zijn diverse oorzaken aan te wijzen voor de zorgelijke staat van de personenwagenbanden in Nederland. Brinksma: “Een belangrijke is dat sprake is van uitstel van onderhoud door het economische klimaat. Uit recent onderzoek blijkt een kwart (26%) van de eigenaren de banden later vervangt dan noodzakelijk vanwege de crisis.”

Bandenbewustzijn

Brinksma: “Het onderzoek naar de staat van personenwagenbanden – het feitelijk beoordelen van de banden – toont aan dat de automobilist nog altijd te weinig aandacht heeft voor zijn banden. Dit sluit volledig aan op een onderzoek van Achmea naar het bandenbewustzijn bij de automobilist. De eerste resultaten daarvan zijn recent bekend gemaakt. Ook daaruit blijkt dat nog een wereld te winnen is om het bandenbewustzijn van de automobilist te verbeteren. Ruim 57% controleert de bandenspanning maar twee keer per jaar of minder. Terwijl dat eigenlijk elke maand zou moeten.”

Tabel personenwagenband

Bron: Vaco