Zakelijk

Op winterrubber naar het strand

Temperaturen boven de 20 graden zijn alweer heel gewoon, maar een groot aantal auto's rijdt nog altijd op winterbanden. Met alle veiligheidsproblemen vandien. Bandenfitter Euromaster en concurrent Kwik-Fit schatten dat van de bijna anderhalf miljoen bandenwisselaars nog een kleine 30 procent op winterbanden rijdt. Over het hele wagenpark berekend komt dat neer op rond 7 à 8 procent.

Volgens de Vaco, de organisatie van de bandenbranche, raken de winterbanden in de warmte gemakkelijker in een slip. Of de gewone remweg ook langer wordt, daarover zijn de meningen verdeeld. Zeker is dat de auto minder goed te besturen wordt door het weke winterrubber. 'De auto krijgt drift', zegt Willemijn Jansen van Euromaster. De banden slijten aanzienlijk sneller. Maar winterbanden hebben ook 's zomers voordelen: ze maken minder geluid en verlagen het brandstofgebruik. Dit stelt althans een publicatie van de Vaco.

Kwit-Fit zegt dat rond een kwart van de zijn klanten nog niet heeft gewisseld. Het zal nog wel even duren voor ze allen zomerbanden hebben, zegt marketingdirecteur Arjan van der Meer.

Het banden wisselen wordt een steeds groter probleem. Een paar jaar geleden was het iets voor een enkele excentriekeling of wintersporter. Tot 2005 werden jaarlijks enkele honderdduizenden winterbanden verkocht; maar sinds Duitsland in 2006 een bijna-plicht voor winterbanden invoerde, groeide dat naar ruim 700 duizend per jaar. Vorige winter werden het er 1,2 miljoen, afgelopen winter aanzienlijk meer - cijfers zijn er nog niet. In de wisselperiode worden daardoor de wachttijden langer. Drie weken wachten is heel gewoon, zeggen de bandenfitters.

Zowel Kwik-Fit als Euromaster heeft er enkele filialen helemaal voor ingericht. Daar worden auto's door vier man tegelijk behandeld, een per wiel. Zo doet elke ploeg drie tot vier auto's per uur. Euromaster heeft bandenbussen ingezet, die bij bedrijven met veel klanten aan de deur komen.

Er is één gelukje, zegt Van der Meer van Kwik-Fit. 'In het najaar is de klant na de eerste gladheid al ongeduldig. Dat is in het voorjaar veel minder het geval.'

Euromaster in de Volkskrant

(bron: Volkskrant, 28 april 2011)