Zakelijk

Nieuwste ANWB winterbandentest

Lage temperaturen, sneeuw en ijs stellen heel andere eisen aan een band dan een zomerse rit. Om ‘s winters veilig de weg op te kunnen, blijken winterbanden steeds noodzakelijker. Dunlop en Michelin leveren momenteel de beste winterbanden. Dat blijkt uit de winterbandentest, die de ANWB samen met Europese zusterclubs heeft uitgevoerd.

Fabrikanten ontwerpen steeds vaker banden voor een bepaald seizoen, met optimale rijeigenschappen voor in de zomer óf in de winter. Daardoor wordt ook het verschil tussen zomer- en winterbanden groter.

Zomerbanden voldoen steeds minder in winterse omstandigheden, waarbij sneeuw of ijs op de weg ligt. Dit hebben veel Nederlanders afgelopen winter zelf kunnen ervaren: minder grip in de bochten, een dubbele remweg, niet weg kunnen rijden bij een groen verkeerslicht of de auto zelfs niet uit een parkeerplaats kunnen krijgen. De winterband werd een zeer gewild artikel en leidde zelfs tot wachtlijsten bij leveranciers.

ANWB Testresultaten: Dunlop en Michelin scoren best

De ANWB testte in totaal 28 winterbanden in de maten 185/65R15T en 225/45R15H. Die eerste maat past onder veel compacte auto’s zoals de Citroën C3, Opel Corsa en Peugeot 207. De tweede, bredere maat, vinden we terug onder auto’s zoals de BMW 3-serie, Audi A4 en Volvo V50.

In de maat 185/65R15T komt de Dunlop Winter Sport 3D als beste naar voren. De eigenschappen zijn goed op elkaar afgestemd en hij scoort goed op alle veiligheidsrelevante onderdelen. Op nat wegdek scoort hij zelfs het beste. De Star Performer Winter komt als slechtste uit de bus. Vooral op droog en nat wegdek presteert deze ronduit slecht. Op sneeuw zijn de eigenschappen in orde.

In de maat 225/45HR15H strijkt de Michelin Alpin A4 met de hoogste eer. Ook bij deze band zijn de onderlinge eigenschappen goed op elkaar afgestemd, scoort hij goed op veiligheid en heeft – samen met de Uniroyal MS plus 66 – de beste slijtvastheid. Het slechtst komt in deze maat de Westlake SW 601 Snowmaster uit de bus. De prestaties op sneeuw zijn in orde, maar op nat wegdek is de remweg maar liefst 35 procent langer dan die van de toppers in deze test.

Alle banden werden anoniem ingekocht en moesten in de test aan zeer hoge en uiteenlopende eisen voldoen. Er werd getest op droog en nat wegdek, op sneeuw en op ijs. Ook de duurzaamheid bij hoge snelheid en de slijtvastheid zijn bekeken. Naast deze veiligheidscriteria kwamen ook milieuaspecten als brandstofverbruik (rolweerstand), geluidsproductie (in en buiten de auto) en chemische samenstelling (vrijkomen van schadelijke deeltjes) aan bod.

Winterbanden hebben beter grip door een zachtere rubbersamenstelling en een aangepast profiel. Niet alle winterbanden bieden een even goed resultaat. Kijk op Bandentests voor meer informatie en de testresultaten van dit jaar en vorig jaar.