Zakelijk

Meerderheid automobilisten onderhoudt banden slecht

Ruim 60 procent van alle auto’s rijdt op banden met een te lage spanning. Bij een op de zes auto’s is het profiel op de banden bovendien minder dan de minimaal geadviseerde profieldiepte. Dat blijkt uit een controle van Euromaster, het grootste Europese netwerk van bandenservicebedrijven en auto-onderhoud in Europa, onder ruim 1000 auto’s in Nederland. Door een te lage bandenspanning slijten de banden sneller en kan de veiligheid op de weg in het geding komen. Ook leidt het volgens Euromaster voor de automobilist tot hogere kosten.

“Als een band te weinig profiel heeft, wordt de remweg langer en verlies je eerder grip op de auto”, vertelt Willemijn Jansen, woordvoerder van Euromaster. “Bij hevige regenval is de kans op aquaplaning (de band verliest het contact met het wegdek en komt op het water te drijven, red.) bijvoorbeeld een stuk groter. Ook neemt het risico van een klapband toe.” Om ongelukken te voorkomen, raden de ANWB en de meeste garages aan de banden te vervangen als het profiel minder dan 2 millimeter is.

Volgens Jansen komen mensen die controles uitstellen om kosten te besparen bedrogen uit. “Op de lange termijn zijn ze hierdoor juist meer geld kwijt. Een te lage bandenspanning leidt immers tot een verhoogd brandstofverbruik. Bovendien verkort het de levensduur van de band. Het leidt dus tot extra uitgaven. Dat terwijl je bij je eigen garage voor een bandencontrole vaak gratis terecht kan.”

Uit de steekproef van Euromaster blijkt verder dat ongeveer 8 procent van de auto’s op dit moment nog op winterbanden rijdt. “Dat is vooral zonde voor de band zelf, die bij hoge temperaturen een stuk sneller slijt. Als het profiel van een winterband door slijtage minder dan 4 millimeter is, kan dat in de winter voor problemen zorgen. Juist in de winter heb je bij slecht weer meer profieldiepte nodig om te voorkomen dat je de grip op de weg verliest of de remweg langer wordt.”

Ruim 4 procent van de auto’s rijdt zonder het zelf te weten met een lekke band. “Deze hoeft er niet altijd plat uit te zien. Wel is de band sowieso minder rond dan de rest. Als de auto anders veert dan normaal of als er sprake is van een verminderde rijstabiliteit, kan er sprake zijn van een lekke band. Om onherstelbare schade aan de band te voorkomen, is het dan verstandig om de banden na te laten kijken.”

Leaseauto’s zijn over het algemeen het beste onderhouden. “Deze komen toch wat vaker bij de garage”, legt Jansen uit. “In het leasecontract is steeds vaker een bandenwissel in de winter en zomer opgenomen. De banden worden dan meteen weer op de juiste spanning gebracht. Bovendien zijn de banden regelmatig gevuld met stikstof, waardoor ze langer op spanning blijven.”

Omdat uit iedere band telkens een beetje lucht ontsnapt, is het verstandig om de bandenspanning maandelijks te controleren. Als de banden zijn gevuld met stikstof is drie keer per jaar voldoende.

Je kunt voor een check van de bandenspanning meestal gratis bij je eigen garage terecht. Bij de meeste tankstations is het, soms tegen een kleine vergoeding, ook mogelijk om de bandenspanning te controleren en de banden op spanning te brengen.

Via een drukmeter kun je zelf thuis eventueel meten. Op een sticker aan de binnenkant van de portier, aan de binnenkant van de tankklep of in het onderhoudsboekje wordt de geadviseerde bandenspanning vermeld.

Bron: Metronieuws.nl