Zakelijk

Euromaster zet ‘verweesde’ banden opnieuw in

De winterbanden worden deze maanden weer massaal verruild voor zomerschoeisel. Euromaster verwacht zo’n 95.000 leaserijders in haar wisselcentra. Maar ieder jaar blijven er duizenden banden ‘verweesd’ over: de leaseauto en/of de berijder is niet meer in functie. Euromaster heeft daarvoor een oplossing: het vrije voorraadbeheer.

Een deel van die wissels wordt overigens door Euromaster op locatie verzorgd door de 12 mobiele servicebussen. Een service waarvan inmiddels duizenden berijders gebruik maken. Toch wordt nog steeds het merendeel van de bandenwissels uitgevoerd op de 105 vaste verkooppunten.  95.000 leaserijders komen er deze maanden over de vloer. En een half jaar later weer…

Edo Wiggers, Directeur Leasing EuromasterDe Europese service provider doet zaken met alle grote en veel kleinere leasemaatschappijen. Het draait overigens niet alleen om bandenwissels, verduidelijkt Wiggers, die sinds december 2010 de rol van directeur leasing binnen Euromaster vervult. “Wij doen aan bandenbeheer. We ontzorgen zowel de leasemaatschappijen als haar berijders naar wens volledig.”




Kapitaalvernietiging

Het hele proces van beheer, opslag en wissel beheerst Euromaster tot in detail. Sinds 2011 is er gebouwd aan nieuwe processen, waarbij de centraal geleide backoffice en de gestandaardiseerde uitvoering in de vestigingen een cruciale rol vervullen. Daarbij moeten afspraken worden gemaakt, de banden moeten op de juiste plek terecht komen en alles moet administratief correct en efficiënt verwerkt worden.

Vanuit deze procesgerichte aanpak is Euromaster toe aan een volgende stap: het optimaliseren van het zogenaamde vrije voorraadbeheer. Dit zal antwoord geven op een al jarenlang bestaand, duur probleem voor fleetowners: wat gebeurt er met de achterblijvende winter- of zomerband als de leaseauto de deur uitgaat? De band blijft meestal ‘verweesd’ achter. Dat biedt kansen, aldus Wiggers.

Kwaliteitsmeting

Euromaster heeft nu een systeem ontwikkeld waarbij deze banden opnieuw worden ingezet. Uiteraard na uitvoerige controle, bijvoorbeeld wat betreft profieldiepte. Wiggers: “Het systeem staat of valt bij een goede kwaliteitsmeting. Het proces hebben we centraal georganiseerd, zodat we deze service landelijk kunnen aanbieden.”

Wiggers benadrukt dat het opnieuw inzetten van banden die in veel gevallen amper een half jaar oud zijn, de TCO van een leaseauto flink kan drukken. “Op deze wijze werken we proactief mee aan het verlagen van de kosten in de keten en tonen we aan dat onze hoge kwaliteit van dienstverlening direct financieel voordeel oplevert voor onze klanten.”

(Bron: autoleasewereld.nl)